Ανάρτηση

Ανάρτηση

Πρόκειται για μία από τις αρχαιότερες επινοήσεις και ουσιαστικά είναι η συναρμογή που συνδέει τους τροχούς με το αμάξωμα. Σκοπός της είναι να ελέγχει και να περιορίζει τις κινήσεις των τροχών, να αποσβένει τους κραδασμούς που μεταφέρονται από το οδόστρωμα και να εξασφαλίζει την αξιόπιστη και ασφαλή οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Υπάρχουν κυρίως δύο τύπου αναρτήσεων, οι ανεξάρτητες και οι μη ανεξάρτητες. Στον εμπρός άξονα συναντούμε συνήθως τα γόνατα MacPherson λόγω του μικρού κόστους κατασκευής και πιο σπάνια τα διπλά ψαλίδια. Στον πίσω άξονα έχει επικρατήσει ο ημιάκαμπτος άξονας και οι πολλαπλοί σύνδεσμοι. Ο άκαμπτος χρησιμοποιείται σε μερικά 4x4, τα διπλά ψαλίδια σε σπορ ή μεγάλης κατηγορίας μοντέλα ενώ υπάρχουν και άλλοι τύποι αναρτήσεων όπως οι υστερούντες βραχίονες, γόνατα με εγκάρσιους και διαμήκεις βραχίονες κ.α. Συνήθως συνδυάζονται με αντιστρεπτικές ράβδους.

 

Αποσβεστήρας (αμορτισέρ)

 

Αποσβεστήρας (αμορτισέρ)

Τα γνωστά αμορτισέρ δεν στηρίζουν (την δουλειά αυτή την κάνουν τα ελατήρια) το αμάξωμα αλλά αναλαμβάνουν την απόσβεση των ταλαντώσεων του αμαξώματος. Τοποθετούνται ανάμεσα στην πλήμνη του τροχού και το αμάξωμα ενώ αποτελούνται από ένα τηλεσκοπικό σωλήνα στον οποίο υπάρχει ένα -ή και παραπάνω- εσωτερικό έμβολο που συμπιέζει κατά την κίνησή του λάδι. Το λάδι αναγκάζεται να περάσει μέσα από μικρές οπές (με ειδικές βαλβίδες) οι οποίες ρυθμίζουν την ροή του και ανάλογα την σκληρότητα ενός αμορτισέρ. Εκτός από τον απλό τύπο αμορτισέρ υπάρχει και αυτός με διπλό σωλήνα, ο πιο ειδικός με άζωτο και φτάνουμε στον πιο εξωτικό με μαγνητορεολογικό υγρό που μεταβάλλει αυτόματα το ιξώδες του (άρα και την σκληρότητά του). Παρόμοια τεχνολογία χρησιμοποιείται στα αμορτισέρ του νέου Audi TT και σε διάφορα μοντέλα του ομίλου GM.

 

Αερανάρτηση (Πνευματική)

 

Αερανάρηση

Εξαιτίας του αυξημένου τους κόστους οι  ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις (όπως είναι οι πνευματικές) τοποθετούνται κατά κύριο λόγο σε πολυτελή λιμουζίνες. Η λειτουργία μιας αερανάρτησης συνδυάζεται με ένα σύνολο αισθητήρων που επικοινωνούν με τις σχετιζόμενες ηλεκτρονικές μονάδες μέσω του δικτύου CAN-bus. Οι αισθητήρες αυτοί αντιλαμβάνονται κυρίως την δυναμική ευστάθεια του αμαξώματος και με απλά λόγια «διαβάζουν» την κλίση του αυτοκινήτου στις στροφές. Στη συνέχεια, η μονάδα ελέγχου της ανάρτησης επεξεργάζεται όλες τις πληροφορίες που δέχεται βάση του αλγοριθμικού της προγράμματος και ρυθμίζει ανάλογα τους «ενεργοποιητές». Στην προκειμένη περίπτωση, οι «ενεργοποιητές» δεν είναι παρά ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες οι οποίες μεταβάλλουν την σκληρότητα των αμορτισέρ ελέγχοντας την παροχή του αέρα στον θάλαμο των τελευταίων. Ωστόσο, απαιτούνται μερικοί ακόμα αισθητήρες οι οποίοι  τοποθετούνται στους άξονες του αυτοκινήτου, κοντά στα ελατήρια, ώστε να αντιλαμβάνονται το μέγεθος της κάθετης φόρτισης. Σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που καταφτάνουν από όλους τους αισθητήρες η μονάδα μπορεί να αναγνωρίσει και το βάρος του αυτοκινήτου και να ρυθμίσει ανάλογα το ύψος του αμαξώματος από το έδαφος. Ένα από τα πρώτα μοντέλα που εξοπλίστηκαν με πνευματική ανάρτηση ήταν η Mercedes-Benz S-Class του 1998 ενώ τέτοιου είδους ανάρτηση συνδυάζεται με αρκετά μεγάλα SUV όπως είναι τα Lexus RX-300 και VW Touareg.

 

Πηγή:www.caroto.gr